Voedingsdeskundige Iris Vernooij over lastige eters: ‘Belonen om te eten werkt averechts’
Het ene kind eet alles en de ander is erg kieskeurig. Wanneer het eten bij je kind niet vanzelf gaat, kan het als ouder een grote uitdaging zijn om ervoor dat je kind een keer wél voldoende van het avondeten eet. Pedagoog en (kinder)voedingsdeskundige Iris Vernooij helpt ouders hierbij. “Tijdens de ontwikkeling van leren eten is het eindstation pas eten in je mond stoppen en doorslikken”, vertelt Vernooij.
Ieder kind is anders, iedere ouder is anders en iedere opvoeding is anders. Een persoonlijke aanpak is essentieel en is voor Vernooij belangrijk in de ondersteuning bij een gezin.
Eten zonder druk, consequenties of beloningen
Volgens Vernooij is het voor de lange termijn helpend om je kind zonder druk, consequenties of beloningen te leren eten. “Veel kinderen rond de anderhalf á twee jaar komen in de kieskeurig eetfase, in deze fase zijn kinderen behoedzamer met wat ze in hun mond stoppen”, licht Vernooij toe.
Eerst een keer aanraken of kauwen en vervolgens weer uitspugen, maakt dat je kind op een later moment comfortabel genoeg is om het eten in zijn of haar mond te stoppen en het daadwerkelijk op te eten. “Zonder aanmoediging, eetafspraken, consequenties of druk, maar gewoon omdat een kind dat zelf wil”, legt Vernooij uit.
Stap voor stap begeleiden
“We zijn snel geneigd om het aantal hapjes dat je kind moet eten af te spreken of te belonen door bijvoorbeeld te zeggen: eerst je groenten eten en dan mag je vlees”, vertelt Vernooij. Dit gebeurde vroeger vaak en hebben veel ouders vanuit hun eigen opvoeding meegekregen. Toch werkt dit vaak averechts.
“Wanneer ik ouders begeleid starten we altijd met een uitgebreid intakegesprek, kennismaking en eventueel observatie bij het gezin thuis. Na het intake ga ik samen met ouders stap voor stap aan de slag met persoonlijke doelen, zoals de sfeer aan tafel verhogen of ondersteunen bij het kieskeurige eetgedrag van hun kinderen”, benoemt Vernooij.
De tafelkaarten zorgen voor een positieve sfeer
In het plan dat Vernooij schreef voor ouders, kwamen vaak een aantal zinnen terug die fijn zijn om te zeggen of opdrachten om te proeven. Dit werkt goed omdat kinderen erg nieuwsgierig zijn, dus ook naar voeding én ze leren beter spelenderwijs. Dit heeft ze omgezet in tafelkaarten die ouders kunnen ondersteunen.
“Deze tafelkaarten zorgen voor een positieve sfeer aan tafel en ondersteunen kinderen om te proeven en nieuwe groenten en fruit te leren eten”, verkondigt Vernooij. Op de tafelkaarten staan verschillende groenten en fruit afgebeeld. Inmiddels heeft ze een tweede editie van de tafelkaarten gelanceerd, deze zijn geschikt voor kinderen vanaf 2,5 jaar en tot negen jaar.
Opvoeding en voeding gaan hand in hand
Als pedagoog en (kinder)voedingsdeskundige brengt Vernooij opvoeding en voeding samen. “Ik vind het heel waardevol dat ik ouders bij de (eet)opvoeding van hun kinderen mag ondersteunen. Het is dan ook altijd bijzonder wanneer ouders weer vertrouwen terugkrijgt aan tafel”, zegt ze.
“Opvoeden hoeft in mijn ogen niet perfect te zijn, maar het kan soms wel makkelijker. Daar help ik ouders graag bij”, sluit Vernooij af.
Babyvoeding: de lekkerste recepten voor zelfgemaakte groente- en fruithapjes