Ervaar jij stress op je werk? 3x tips van advocaat en auteur Mel Robbins
De Corona maatregelen hakken er bij iedereen flink in. We missen onze weekenden met vrienden, avonden in de sportschool, en kunnen niet wachten tot de terrassen weer open gaan. Maar wat als het zo erg is dat je stress ervaart op je werk, of dat je je zelfs druk maakt of je contract wel wordt verlengd? Mel Robbins, bekend van onder andere het 5-second-rule boek, komt met deze drie handige tips.
Melanie Robbins werkte voorheen fulltime als advocaat, maar is tijdens een donkere periode in haar leven erachter gekomen dat vijf seconden je leven kunnen omgooien. Niet zo letterlijk natuurlijk, maar in haar boek 5-seconds-rule legt ze uit hoe je binnen vijf seconden actie kan ondernemen, en zo je dagen productiever kan invullen (en uiteindelijk dus je dromen kan waarmaken). Bring it on, Mel
3 x tips van Mel Robbins tegen stress op je werk
Naast haar boeken kun je Robbins kennen van haar motiverende speeches op TEDTalks, of haar Instagram account met gigantisch aantal volgers. Zo legt ze bijvoorbeeld uit hoe gedachten en gemoedstoestanden aan elkaar verbonden zijn. Heel simpel uitgelegd: als jij negatieve gedachten blijft herhalen krijg je vanzelf stress.
Gaat deze stress niet weg? Dan ga je je steeds ellendiger voelen. Als jij dus stress ervaart op (of om) je werk is het volgens Robbins dus belangrijk deze gedachten te veranderen. ‘Lekker makkelijk gezegd’ hoor ik je denken. Gelukkig komt ze met een aantal handige tips:
Een beetje gestresst of toch overspannen? Dit zijn de symptomen van overspannenheid
1. Ben bewust van je gedachten
Bewust leven is meer dan alleen dan het kiezen van de juiste voeding, of die vervelende vrienden verwijderen uit je Facebook vriendenlijst. Het kiezen (of toelaten) van gedachten speelt daar een grote rol in. Als je je bewust bent van je gedachten zul je je mood gemakkelijker kunnen veranderen. Wanneer jij meteen doorhebt als je negatief denkt, zul je die cirkel meteen kunnen doorbreken en dus minder stress op je werk ervaren.
2. Doorbreek de gedachten
Nadat je je bewust bent geworden van je gedachten is het volgens Mel belangrijk om die gedachten te stoppen. Hoe? Door bijvoorbeeld haar ‘5 seconds rule’ (waar je van 5 tot 1 aftelt, en dan in actie komt). Je hersenen zijn dan geconcentreerd op het aftellen en de daarop volgende actie, waardoor er letterlijk geen tijd over blijft om te piekeren.
Is die ‘5 seconds rule’ niet helemaal jouw ding? Dan kun je proberen je gedachten een naam te geven. Zie je het voor je? ‘Suus, houd je mond!’ roep je dan tegen die negatieve gedachten. Grote kans dat je er in ieder geval de lol ervan inziet, en de stress op je werk vanzelf even vergeet.
3. Maak een ‘Ankergedachte’
Ten slotte kan het creëren van een ankergedachte helpen. Een wat? Een ankergedachte. Iedere gedachte die jou ‘ankert’ of kalmeert is zo’n ankergedachte. Vraag jezelf af: waarom heb ik voor deze baan gekozen? Houd je dan vast aan deze ‘waarom’ en concentreer je daarop. Wat gaat wel goed in je carrière? Herhaal dat voor jezelf.
Mooie tips van Mel, en zeker het proberen waard. Maar ben (vooral in deze periode) niet te streng voor jezelf. Met een portie zelfliefde kom je al een heel eind.
https://www.famme.nl/minder-stress-ervaren-als-ouder/