Weer een saaie werkdag? 10 slimme tips om je werkdag briljant te maken
It’s just another manic monday! Het duurt láng voordat het weer weekend is en je dag is waarschijnlijk gevuld met (video)meetings, deadlines en korte babbels met je collega’s. Hieronder tien simpele tips om je dagelijkse werkdag leuker te maken.
Tuurlijk, als je echt ongelukkig bent met je baan moet je gewoon een nieuwe zoeken. En als je medium-ongelukkig bent moet je misschien ook even opzoek gaan. Maar totdat je een nieuwe baan hebt zul je er het beste van moeten maken. En zelfs als je van je baan houdt zijn sommige werkdagen nou eenmaal leuker dan andere.
Tips voor om je werkdag leuk te maken
Hoe dan ook: iedereen heeft wel iets aan deze handleiding om je werkdag leuker te maken.
1. Jouw 60 seconden mini-vakantie
Kies een tijd midden op de dag en zet het alarm op je telefoon. Wanneer het alarm afgaat ga je even weg van je computer, bureau, telefoon en ga je gewoon even lekker chillen.
Adem diep in en uit, maak een wandelingetje door kantoor, doe je ogen dicht, drink een kopje thee of eet een snack. Ga daarna weer aan het werk. Je zult zien dat je met hernieuwde energie aan het werk gaat.
https://www.famme.nl/saaie-werkdag-lees-dan-even-deze-hilarische-tweets-van-mensen-op-kantoor/
2. Doe iets nuttigs voordat je je e-mail gaat checken
Door je werkdag te starten met iets productiefs, heb je meer energie voor wat er daarna komt. Begin je toch met je e-mails, dan heb je waarschijnlijk om 11.00 het idee dat je de hele dag nog niks nuttigs hebt gedaan.
3. Schrijf aan het eind van de dag iets positiefs op
Beetje cheesy, maar het werkt! Duizenden studies tonen het effect aan van je dankbaarheid uitdrukken. Geef het een weekje de kans, en doe het ook op je baaldagen. Je dag eindigen met een positieve noot zorgt ervoor dat je gelukkiger aan je vrije avond begint.
4. Ga al wandelend vergaderen
Twintig minuten wat frisse lucht krijgen zorgt ervoor dat jij je blijer voelt. En je krijgt meteen wat beweging. Dus kun je ook buiten gaan wandelen en praten.
Zeker nu veel van ons thuiswerken is dat extra makkelijk. Door het wandelen ga je creatiever denken, waardoor je vergadering misschien ook nog wel een stuk productiever wordt!
5. Doe iedere dag iets aardigs voor een collega
Onderzoek toont aan dat door iets aardigs voor anderen te doen, je zelf een positieve energieboost krijgt. Geef iemand een oprecht compliment (dat mag gerust iets kleins zijn) of laat een grappige (digitale)notitie achter op een dossier waar je collega mee aan de slag gaat.
6. Maak je bureau minder saai
Planten of mooie notitieboekjes en pennen zijn altijd leuk, ook in onze digitale wereld. Zorg dat je een leuke foto van iets of iemand in de buurt hebt en maak zo van je bureau een plek waar je energie krijgt. En dat geldt ook voor je thuiswerkplek!
7. Verbeter je uitstelgedrag
Helemaal nóóit meer iets uitstellen zou ideaal zijn, maar da’s praktisch onmogelijk. Vermijd eindeloos en hersenloos surfen en scrollen op sociale media.
Ga gericht iets leren, als je je dan toch laat afleiden. Zoek een nieuw recept, een nieuwe website of lees iets over je vakgebied. Nieuwe dingen leren maakt je gelukkig. En, je heb minder last van het ‘ugh’-gevoel, omdat je je tijd hebt weggegooid.
https://www.famme.nl/met-zoveel-uren-werken-ben-je-het-meest-productief-en-gelukkig/
8. Plan een uur voor een opdracht
Tijdens het multitasken ben je 25% minder efficiënt. Plan in van wanneer tot wanneer je aan een opdracht werkt. Houd je tijdens die tijd alleen bezig met je taak en niets anders. Lastig? Stop je telefoon dan onderin je tas en schakel het wifi uit.
9. Ga recht zitten
Wanneer je in je stoel hangt voel je je minder energiek, dus ga recht zitten met je schouders naar achteren. Nog beter? Ga regelmatig staan. Drink bijvoorbeeld je kop koffie of thee staand.
https://www.famme.nl/9-tips-betere-focus-op-werk/
10. Zorg dat je je favoriete power song in de buurt hebt
Boost aan energie nodig? Luister even je favoriete nummer en you’re ready to go!