Echolalia: waarom kinderen dezelfde woorden vaak herhalen
Wanneer jouw kind de eerste keer een imitatie geeft van zijn favoriete Snow Patrol-figuur kan het nog schattig zijn, maar wanneer hij dit twintig keer herhaalt kan het irritant worden. Echolalia, het constant herhalen van woorden en zinnen, komt bij kinderen vaker voor dan je denkt. Waarom doen kinderen dit eigenlijk, en wanneer moet jij je zorgen maken?
Wist je trouwens dat de naam Echo een bijzondere betekenis heeft? In de Griekse mythologie is Echo een nimf die niet kon stoppen met praten. Deze nimf kletste non-stop tegen haar bestie Hera, die op haar beurt weer enorm afgeleid werd. Hera was zó afgeleid dat ze haar man (onze knappe Zeus) niet meer in de gaten kon houden. Zeus zag zijn kans schoon en ging meerdere affaires aan. Uit woede heeft Hera haar vriendinnetje vervloekt, waardoor Echo alleen nog maar kon napraten. Et voila, weet je dat ook weer.
Echolalia
Van de Griekse mythologie naar onze woonkamer, want ook binnen ons eigen gezin kunnen we Echo’s hebben rondlopen. Echolalia is namelijk het letterlijk herhalen van woorden en zinnen. Vaak herhalen kinderen dingen die ze zelf niet eens begrijpen. Kids van 18 en 36 maanden zitten midden in hun taalontwikkeling, waardoor ze dingen oppikken en herhalen die ze horen. Best normaal zou je denken. Toch zijn er verschillende soorten echolalia; de één wat ‘onschuldiger’ dan de ander.
Soorten Echolalia
Nu kun je onderscheid maken tussen verschillende soorten echolalia. Daarbij speelt de communicatieve functie en tijdsverloop een rol. Sommige kinderen kunnen bijvoorbeeld direct een zin herhalen (onmiddellijke echolalia) terwijl andere kinderen pas weken later een woordje herhalen (vertraagde echolalia).
Daarbij kan een kind enerzijds zinnen herhalen met een communicatief doel (functionele of interactieve echolalie) en anderzijds kunnen kids zinnen tegen zichzelf imiteren: niet-interactieve echolalia.
Is Echolalia normaal?
Het korte antwoord is: yep. Sterker nog, kinderen tot 2 jaar moeten je imiteren. Dat is de manier waarop zij leren. Bij sommige kinderen gaat deze fase echter niet over, en dán kan het een probleem worden. Kinderen van ongeveer drie jaar en ouder zouden normaliter namelijk in staat moeten zijn hun eigen zinnen te creëren en een eigen zinsopbouw te maken.
Natuurlijk is het geen ramp wanneer je zoon of dochter het refrein van Frozen blijft herhalen en jij ondertussen de woorden Let It Go niet meer uit je geheugen gewist krijgt. Het wordt echter wel een probleem wanneer je kind obsessief alles blijft herhalen wat ze horen, dan kan er namelijk meer aan de hand zijn.
Hoe kan jij je kind helpen?
Carrie Clark van SLP Solutions geeft drie handige tips en legt uit hoe wij kinderen kunnen helpen:
- Vocabulaire – Eén van de redenen waarom kinderen ons napraten is simpelweg omdat ze niet genoeg woorden kennen om zelf een zin mee te maken. Het uitbreiden van hun vocabulaire zou dan kunnen helpen. Op spelenderwijs kun je voorwerpen, knuffels of ander speelgoed pakken, woorden uitspreken en kinderen deze woorden laten herhalen.
- Vragen stellen – Een andere situatie waarin kinderen ons imiteren is wanneer ze iets vragen. Wanneer jij vraagt “Wil jij iets eten?” zal je kind herhalen: “Jij iets eten?” Het is dan belangrijk dat je je kind leert om de juiste vraag te stellen: “Mag ik iets eten?”
- Vragen beantwoorden – Een derde techniek die Clark gebruikt is om kinderen actief vragen te laten beantwoorden in volzinnen. Wanneer jij je kind vraagt: “Wil je een snoepje of koekje?” zal een kind met echolalia antwoorden met “koekje”. In dit geval kun je een kind aanmoedigen om zelf een volzin te maken.