Waarom vinden ouders bezoek aan consultatiebureau soms zo moeilijk?
Welke moeder vind het leuk om naar het consultatiebureau te gaan? Waarschijnlijk niet veel. Toch gaan we allemaal braaf. Maar hoe komt het eigenlijk dat het consultatiebureau zo’n slechte reputatie heeft?
“Sommige ouders rillen nog bij het woord ‘consultatiebureau’ van toen zij daar twintig jaar geleden kwamen, en daar willen we echt vanaf.”
Het imago van het consultatiebureau
Het imago van het consultatiebureau is op z’n zachts gezegd niet heel positief. Toch gaan we massaal. Slechts 5 procent van alle Nederlandse ouders slaat de bezoekjes over. Jeugdarts Caroline Schouten: “Vergeet niet dat je er voor jezelf en je kind komt, niet om hokjes af te vinken voor onze administratie.”
Jeugdarts Schouten laat aan het AD weten dat de impact van bepaalde woorden veel impact kunnen hebben op kersverse ouders. Dat geldt zowel voor een mooi compliment als nare kritiek. Zo werd ze laatst herkend door een moeder. Tien jaar geleden kreeg de moeder een mooi complimentje van Schouten en dat is al die jaren blijven hangen: “De impact van wat er in die eerste maanden als ouder tegen je gezegd wordt is enorm.”
De term ‘consultatiebureau’ heeft iets ouderwets en geen bijster positief imago, zegt Schouten, jeugdarts GGDHM in Leiden en bestuurslid bij de AJN (Jeugdartsen Nederland). Wat betreft Schouten gooien we het woord in de prullenbak. Herkenbaar, vinden we bij Famme. We overdrijven niet als we zeggen dt we de term ‘concentratiebureau’ al meer dan eens voorbij hebben horen komen bij lezeressen met een vervelende ervaring.
Caroline Schouten
Schouten vindt het jammer dat de ervaring van ouders soms negatief is: “Er is al veel veranderd in hoe deze bezoekjes eruitzien. Sommige ouders rillen nog bij het woord ‘consultatiebureau’ van toen zij daar twintig jaar geleden kwamen, en daar willen we echt vanaf.”
Daarbij legt ze uit dat er rekening wordt gehouden met de ouder en de afspraak meer op maat gemaakt kunnen worden. Er kunnen telefonische consults gegeven worden, of online en je kunt er ook terecht voor extra ondersteuning zoals videoconsulten. Ouders kunnen met de app zelf de groeicurves van hun kind bekijken en extra informatie vinden over bijvoorbeeld vaste voeding.
Het belangrijkste doel van het consultatiebureau is om kinderen een zo goed mogelijke start te geven en ouders hierbij te ondersteunen, laat GGD GHOR weten. Ieder kind in Nederland heeft recht op deze preventieve zorg, dat is vastgelegd in de wet. Het bezoek aan dit spreekuur is gratis en vrijwillig en ruim 95 procent van alle ouders maakt hier gebruik van.
Ondanks die enorme opkomst liggen de controles, metingen en soms ongevraagde adviezen gevoelig. Begrijpelijk, zegt Schouten. “Bij een allereerste ontmoeting tussen ouders en mij is de sfeer soms afwachtend en een beetje argwanend. Ook ik moet goed kijken wie er tegenover me zit. Wie ben ik, zie ik ze denken, wat ga ik zeggen over hun kind? Zeker voor vrouwen die pas bevallen zijn, is het al een enorme opgave om überhaupt ergens op tijd te zijn met hun baby: voordat je je huis kunt verlaten heb je er al een enorme taak op zitten.”
Lianne (37): ‘Je kind is nog net niet ondervoed, zeiden ze op het consultatiebureau’