Praten met je puber: zo blijf je contact houden met je kind
Pubers zijn soms rare wezens, soms herken je je eigen kind niet eens terug. Bedenk wel dat dit tijdelijk is: het is een fase zoals je kind er al zo veel heeft gehad in zijn leven, maar wel een heftige soms. Tijdens de puberteit verandert je kind lichamelijk en mentaal: je kind wordt een zelfstandige volwassene: en juist nu is het belangrijk om contact te maken/houden met je kind
Dat deze veranderingen ook wisselingen in het humeur met zich mee brengen, kan je dus misschien wel begrijpen. Belangrijk is dat je hoe dan ook contact houdt met je puber en met hem of haar blijft communiceren.
Contact houden met je kind
Annette Heffels, auteur van het boek ‘Praten met je puber’ beschreef een aantal handige methoden om contact te houden met je kind.
Luisteren
Als je weer eens een gesprek hebt gevoerd met je puber dat is uitgelopen op niets, of een ruzie, denk er dan eens aan terug en bedenk of je tegen je kind hebt gepraat of mét je kind. Met andere woorden: heb je ook geluisterd naar wat je kind tegen je zei? Oprecht geluisterd? Vaak is luisteren belangrijker dan praten, omdat je kind zich dan gehoord voelt.
De LSI-methode
LSI is een afkorting van Luisteren Samenvatten Inleven. Dat is een methode die je kan gebruiken om een gesprek te voeren met je puber. Luister naar wat je kind te zeggen heeft en kijk daarbij ook naar zijn blik en houding, vat samen wat hij zojuist tegen je gezegd heeft zodat hij weet dat je echt geluisterd hebt én om hem de kans te geven om je aan te vullen of te verbeteren. Als je contact wilt maken met je kind zul je je moeten inleven, dus voeg toe wat zijn gevoel hierbij is, zo voelt je kind zich gehoord en begrepen.
Kies het juiste moment
Contact maken is soms makkelijker als je bezig bent met iets: als jullie samen koken of tijdens een wandeling. Zo hoeft je kind jou niet per se aan te kijken, want vaak zit er een gevoel van schaamte bij pubers en dat maakt het niet makkelijker als jij hem met (soms oordelende) ogen aankijkt. Ga dan ook liever niet ‘even zitten voor een gesprek’, maar laat het komen wanneer het komt.
Geef niet meteen advies
Probeer niet meteen allemaal oplossingen en adviezen te geven als je kind ergens mee zit of in een situatie is beland waar hij zich zorgen over maakt. Laat je kind zijn gevoelens uiten en vraag hoe hij het zelf wil aanpakken. Het contact is dan belangrijker dan de oplossing zelf. Laat hem eerst een oplossing of meerdere oplossingen bedenken en geef advies als hij daarom vraagt.
De GsG-regel
GsG is een afkorting voor Gedrag situatie Gevoel. Dit is vooral een houvast om met de ik-boodschap met je kind te praten en niet met de jij-boodschap: ‘Je ziet er niet uit in die kleding, zo ga je niet naar dat feest!’. Praat je volgens de GsG regel dan zeg je: ‘Ik vind het niet fijn als je in deze kleding mee gaat (gedrag). Voor dit feest is nettere kleding meer gepast (situatie) en je doet mij er ook een plezier mee als je andere kleding aantrekt (gevoel). Vervolgens hebben jullie beide inbreng over de kleding: kom tot een compromis.
https://www.famme.nl/omgaan-adhd-puber-14-tips/