‘Toe’ in plaats van ‘koe’? Dit is waarom je een pratende peuter beter niet kunt verbeteren
Een peuter die ‘toe’ zegt in plaats van koe, of ‘haswandje’ in plaats van washandje. Als ouder kan je hart smelten van een peuter die leert praten. Tegelijkertijd stel je jezelf misschien de vraag: moet ik het nou wel of niet verbeteren? Experts raden het af, wij vertellen je waarom.
De eerste woordjes van je kind vergeet je waarschijnlijk nooit meer. Dat lieve gebrabbel dat langzaam overgaat in echte woordjes. Maar hoe zorg je ervoor dat ze uiteindelijk netjes ABN spreken en wanneer grijp je wel en niet in?
Peuters niet corrigeren
Peuters gebruiken simpele taal om zich uit te drukken. Volgens Elin Schwarz, spraak- en taalpatholoog van het Children’s Hospital of Jacksonville, mogen we van peuters ook geen perfecte spraak verwachten. Veel kinderen vinden bijvoorbeeld de T-klank makkelijker dan de K-klank. En dat is prima.
Jen Burstein, manager van het spraak- en taalprogramma van het Children’s Hospital of Philadelphia, voegt daaraan toe dat je als ouder eigenlijk nog maar de helft van wat je tweejarige zegt hoeft te verstaan. Het is dus niet erg als je jouw peuter nog niet altijd begrijpt.
Volgens de experts is het belangrijkste dat je als ouder je peuter stimuleert om te praten. Door ze steeds te corrigeren kunnen kinderen onzeker worden en ontmoedig je de communicatie dus juist.
Pratend rolmodel
In plaats van je peuter te verbeteren, kun je beter laten horen hoe het wel moet. Dit doe je door het woord te herhalen in een korte zin. Als je kind bijvoorbeeld het woord ‘ond’ zegt en een ‘Hond’ bedoelt, dan kun jij daarop reageren met: “Ja, daar zit een hond.’ of ‘De hond heeft een bot.’
Door het woord goed uit te spreken en te gebruiken in een zin breid je bovendien het vocabulaire van je kind uit. Een goede manier dus om je peuter beter te leren praten.
Voorlezen en spraakontwikkeling
Ook voorlezen kan je peuter erg helpen in de spraak- en taalontwikkeling. Vooral boeken waarin veel dezelfde zinnen worden herhaald zijn uitstekend om je kind te stimuleren in zijn spraak. Door de herhaling zal hij of zij snel de woorden herkennen en tijdens het voorlezen gaan meepraten.
Wanneer moet je wel ingrijpen?
De experts zeggen dat ouders zich in principe geen zorgen hoeven te maken voordat het kind drie jaar is. Tot twintig maanden is het voldoende als kinderen nog maar een aantal woorden kennen en is het niet zo van belang hoe ze die uitspreken. Belangrijker dan de uitspraak is dat ze consistent zijn en bijvoorbeeld altijd ‘toe’ zeggen tegen een koe. Maak jij je toch zorgen over de spraakontwikkeling van je kind? Neem dan contact op met het consultatiebureau.