Wordt moeder altijd gebeld bij ziekte kind? ‘Partner staat bovenaan, drie keer raden wie wordt gebeld’
Herken je dit? Je bent op je werk en plotseling word je gebeld door de kinderopvang: je kind is ziek. Heel vervelend natuurlijk, maar wat ook vervelend is, is dat jij als moeder niet als eerste contactpersoon vermeld staat, maar je partner. Maar wie wordt er als eerste gebeld? Juist!
Natuurlijk geldt dit lang niet overal en heeft elke kinderopvang zijn eigen regels en methoden. Toch hoor je nog weleens dat de moeder altijd wordt gebeld, ook al is het anders opgegeven of afgesproken.
Moeder wordt gebeld
Vaak wordt bij ziekte als eerste de moeder gebeld, omdat dat nou eenmaal zo geregeld is. Veel moeders vinden dat ook absoluut niet erg en vinden het geen probleem om hun kind op te halen als dat nodig is.
In andere gevallen is het misschien weer praktischer dat vader als eerste gebeld wordt bij ziekte. Als hij bijvoorbeeld dichterbij werkt of makkelijker thuis kan werken dan de moeder. Toch gebeurt het nog weleens dat alsnog de moeder wordt gebeld, ondanks dat het anders is afgesproken. Dat kan gebeuren als het niet duidelijk genoeg is afgesproken of als ze het even willen checken bij de moeder.
Ervaringen van lezers
Nogmaals, dit gebeurt natuurlijk niet overal en het is al lastig genoeg voor de kinderopvang om alles draaiende te houden door de drukte en het personeelstekort. Toch waren wij benieuwd hoe onze lezers dit ervaren en of zij hier weleens mee te maken hebben gehad.
Daarom plaatsten wij de volgende stelling op onze Facebookpagina: ‘Ik word als moeder altijd gebeld door de kinderopvang als mijn kind ziek is, mijn partner wordt nooit gebeld, ondanks dat ik niet de eerste contactpersoon ben’. De ene lezeres herkent zich hier zeker in, de ander juist weer niet. Kortom, de meningen hierover verschillen.
Als eerste gebeld
“Ik word altijd als eerste gebeld, terwijl mijn gegevens niet als eerste op de lijst staan”, vertelt Lisanne. “Maar als ze beter mijn man kunnen bellen, zeg ik dat gewoon en dan bellen ze hem.” Ook Judith herkent dit: “Bij ons staat mijn partner bovenaan, want hij werkt dichterbij, dus dat is praktischer. Drie keer raden wie er altijd gebeld wordt…”
Marloes wordt ook vaak als eerste gebeld als haar kind ziek is. “Ik neem gewoon niet op als het niet uitkomt, dan bellen ze daarna mijn man.” Ook Nicole herkent zich in de stelling. “Als dat bij mij gebeurde, belde ik altijd weer mijn partner, omdat hij makkelijker weg kon op zijn werk.” Lonneke is ook niet als eerste contactpersoon opgegeven. “Maar toch krijg ik vaker de telefoontjes binnen.”
Geen last van
Ook zijn er veel gezinnen die hier juist totaal geen last van hebben en waar de eerste contactpersoon altijd wordt gebeld als een kind ziek is. “Ik werk op 80 kilometer afstand van de kinderopvang en mijn man werkt om de hoek van de school. Hij is daarom eerste contactpersoon en wordt ook als eerste gebeld bij ziekte”, vertelt Paula.
Bij Daisy wordt altijd degene gebeld die als eerste vermeld staat. “Ik word als eerste gebeld, maar k sta ook als eerste vermeld in hun gegevens. Daarbij werk ik vaak thuis en kan ik ook vrij makkelijk weg. Als ik op kantoor ben of wat belangrijks heb waarbij ik niet weg kan, dan bel ik mijn man om te kijken hoe we het aanpakken. En mocht de opvang mij niet te pakken krijgen, bellen ze gewoon mijn man.”
Ouderwetse rolverdeling
Linda vertelt dat zij ook altijd als eerste werd gebeld bij ziekte, maar dat absoluut niet erg vond. “Ook als het kind ‘s ochtends al ziek was, ging manlief gewoon naar zijn werk en ik kon een oma het regelen. Ik zou het ook niet anders gewild hebben hoor. We hadden toen nog de ouderwetse rolverdeling waar wij ons prettig bij voelden.”
Sandra is werkzaam bij een kinderdagverblijf en vertelt hoe het bij hun gaat. “Wij bellen eerst naar de ouder die als eerste contactpersoon aangegeven staat. Wanneer deze niet opneemt, bellen wij de volgende. Alleen wanneer er andere afspraken zijn gemaakt, doen wij het anders. Over het algemeen zijn het wel de moeders die als eerste contactpersoon aangemeld zijn, dus dan lijkt me dat ook een bewuste keuze, toch?”
Ervaring met incident
Annelot vertelt over haar ervaring als gastouder en legt uit waarom zij bepaalde keuzes heeft gemaakt. “Ik heb jaren als gastouder gewerkt en ik had altijd goed contact met allebei de ouders, ook los van elkaar. Maar na een incident met een vader die zakelijk en privé niet helemaal kon scheiden, ben ik hier wel voorzichtiger in geworden.
Ik doe en deel veel via WhatsApp: updates, de schriftelijke overdracht, maar ook gewoon foto’s van de kinderen tussendoor. Maar vanaf dat moment is het altijd een groepsapp óf een appje alleen naar de moeder geworden helaas.”