Dit is waarom er maar weinig origineel ingerichte kinderkamers zijn
Hoe zeer je ook je best hebt gedaan op de inrichting van de kinderkamer, helemaal origineel zal die nooit zijn. Hoe kan het dat er eigenlijk maar weinig variatie is in de inrichting van een kinderkamer?
Tien minuten scrollen op Instagram en je komt veel van hetzelfde tegen.
De inrichting van een kinderkamer
Bij Famme hebben we sinds een tijdje de succesvolle rubriek De babyuitzet van …, waarin vaders en moeders met gepaste trots vertellen over de inrichting van hun babykamer. Iets waar blijkbaar veel nieuwsgierige aagjes over willen lezen. Allerhande babykamers komen voorbij, van ‘hotel chic’ tot ‘bohemian’ en van volledig nieuw tot alles tweedehands. Toch hebben de verschillende babykamers ook veel overlap. Als we iemand interviewen voor de rubriek, herken ik het type inrichter vrijwel direct. Hoe kan dat?
Sociale klasse
Het interieur en de huisinrichting zijn een goede manier om te laten zien wie je bent. Daarin wil je bijzonder zijn, maar het liefst wel binnen bepaalde normen. Via je interieur wil je namelijk laten zien bij welke groep en sociale klasse je hoort. Dat geldt ook voor je kind, en voor de inrichting van de kinderkamer. Cultureel antropoloog Irene Stengs van het Meertens Instituut legt tegenover Quest uit: “Met de inrichting van het huis vertegenwoordigen mensen een bepaalde smaak en een bepaalde klasse.”
Ze vervolgt: “Het is geen toeval dat er vaak heel veel overeenkomsten zijn in smaak en stijl. Als je onderdeel bent van een groep, dan wordt dat gewoon. Dat wordt je stijl.”
Standaard accessoire
Dat verklaart ook waarom veel moeders per se de gouden handgreepjes van Doing Goods willen, of een vloerkleed van Nijntje. Deze accessoires hebben geen praktische functie, maar wel een betekenis in de inrichting van de kinderkamer. Het zijn standaard accessoires, die in veel huishoudens pronken. “Het zijn allemaal anonieme commerciële producten”, legt cultuurhistoricus en oud-hoogleraar Gerard Rooijakkers uit aan Quest. “Maar je maakt ze persoonlijk door ze een eigen plek in je huis te geven.” Zo zijn de handgreepjes in het ene huishouden op de antieke commode van oma geschroefd, terwijl ze op de andere babykamer op een Ikea-kastje de aandacht trekken. “De objecten zelf hebben geen emotionele waarde, maar de boodschap die ze vertegenwoordigen wel. Ze staan voor gezellig, huiselijk en knus.”
Gezelligheid en identiteit
Rooijakkers noemt daarbij nog een belangrijke functie van deze anonieme, commerciële accessoires: een inrichting moet niet té eigenzinnig zijn. “Want gezelligheid draait er juist om dat anderen zich welkom voelen bij jou.” Je wilt dus een balans tussen gezelligheid en identiteit, een plek waar je baby zich thuis voelt, en waaruit voor de kraamvisite duidelijk is wie je wilt zijn.
Inrichting van kinderkamer moet veilig zijn
Uiteraard horen daar juist spulletjes zonder functie bij. Foto’s in lijstjes, knuffels, schilderijtjes zijn vertrouwde objecten die je huis uniek maken en die veiligheid communiceren. Hier, tussen de familiefoto’s en knuffels, is het veilig.
Een van de mooiste babykamers die voorbij is gekomen, is die van Amanda en haar dochter Néomie. Zij combineerde tweedehands meubeltjes met een luxe behang. Haar verhaal lees je hier.
De babyuitzet van Timothy: ‘Ik leg gerust 100 euro voor babysneakers neer’