Julia’s proefdag op de basisschool was dramatisch: ‘Spijt van onze keuze’
Afgelopen week was het zo ver: Julia (4) mocht voor het eerst naar de basisschool. Het ging om een proefdag weliswaar, maar dit maakte het voor Julia en haar moeder Marleen (34) niet minder spannend.
“Zo’n eerste dag is natuurlijk al spannend genoeg, maar als ik van te voren had geweten hoe de leerkrachten communiceerden, had ik ik wellicht voor een andere school gekozen.
Vriendje op het kinderdagverblijf
Julia is van nature een nogal verlegen kind. Wanneer zij in een grote groep terecht komt, zal zij zich sneller terug trekken. Ook speelt ze graag alleen, en kijkt ze vaak even de kat uit de boom.
Niets mis mee natuurlijk. Sterker nog: op het kinderdagverblijf vond zij juist aansluiting bij een vriendje uit haar klas. Dit vriendje heeft een vergelijkbaar karakter, waardoor ze al snel naar elkaar toe trokken. We waren dan ook heel enthousiast toen we hoorden dat deze jongen naar dezelfde basisschool zou gaan als Julia.
Mijn partner en ik waren enorm opgelucht. Bij de kennismaking met de nieuwe leerkracht op de basisschool, hebben we gevraagd of Julia bij haar vriendje in de klas kwam. Deze leerkracht heeft dit toentertijd bevestigd.
Goede voorbereiding
In de weken voorafgaand aan de proefles hebben wij Julia zo goed mogelijk voorbereid. Gelukkig was ze ruim op tijd zindelijk; dat gaf al minder stress. Daarbij zijn we vaak langs het schoolgebouw gelopen, zodat ze al een beetje kon wennen aan haar nieuwe omgeving. Ook hebben we de naam van haar leerkracht vaak herhaald, in de hoop dat dit een veilig gevoel zou geven.
Afgelopen week was het dan eindelijk zo ver. Julia was een beetje gespannen, maar ze had er zin in. Veel te vroeg zat ze klaar bij de deur: haar nieuwe jurkje aan, en haar blonde haren in een grote strik. Samen met mijn partner zijn we naar de school gegaan. Meteen bij aankomst, zagen we haar vriendje. De kinderen waren heel blij om
elkaar te zien, maar kort na hun begroeting werd het vriendje naar een ander lokaal gebracht. Julia bleek toch niet bij hem in de klas te komen.
Traumatische proefdag
Op dit moment brak de paniek uit. Ze begon heel hard te huilen, en wilde heel graag naar het lokaal van haar vriendje. Wij probeerden haar te troosten, maar dit had geen zin. De teddybeer, die altijd troost biedt, hield ze stevig vast. Tot haar nieuwe leerkracht deze beer afpakte en ons uitlegde dat knuffels niet waren toegestaan op de basisschool. Dit was het toppunt voor Julia.
Ze raakte volledig overstuur en wilde niet dat wij weggingen. Door al haar tranen en paniek werd ik ook emotioneel. Het lukt me niet om rustig te blijven, waardoor ik ook moest huilen. Omdat mijn partner wél rustig bleef, ben ik snel weggegaan. Later vertelde hij dat Julia aan zijn schoenen bleef hangen en letterlijk geschopt en gehuild heeft voor haar beer.
Na een uurtje zijn we terug gegaan om haar op te halen. We vonden haar nog altijd huilend bij de deur. Ze had haar ademhaling nog steeds niet onder controle en haar hele huid zat onder de rode vlekken. Dat Julia op deze manier reageerde, had niemand kunnen voorspellen. Natuurlijk voel ik me schuldig en vraag ik mezelf af of ik haar beter had kunnen voorbereiden. Daarbij had ik gehoopt dat de leerkracht eerder had verteld dat ze niet bij haar vriendje zou komen, of dat ze ons wellicht gebeld had om haar eerder op te halen. Deze proef dag zou vertrouwen moeten geven, terwijl ik nu alleen maar twijfels heb.”
Gaat jouw kind binnenkort naar de basisschool? Zo bereid je hem voor