Muriel Oonincx
Muriel Oonincx Kinderen 8 sep 2016
Leestijd: 5 minuten

30 x ‘Hoe was je dag?’, maar dan wel antwoord krijgen

‘Dag schatje, hoe was het op school vandaag?’ ‘Goed’, ‘weet ik niet meer’, ‘gewoon’ krijg ik steevast als antwoord. Ik heb twee exemplaren die in groep 2 en 4 zitten en ik wil veel meer van ze weten dan gewoon.

Eigenlijk zou je een schriftje mee moeten krijgen vanuit school waar in staat wat ze gedaan hebben die dag. Gerichte vragen die erop lijken alsof je erbij was leiden veel vaker tot concrete antwoorden en hele verhalen over de ervaringen van de dag. Nu weet ik eigenlijk alleen wat er speelt als ik op het matje geroepen wordt omdat nr 2 kattekwaad heeft uitgehaald…zucht.

Hele zinnen

Daarom maakte ik een rondje internet en appte ik mijn Whatsapp Moeders groep1 om te leren wat je moet vragen of doen om te weten wat er op school voor leuks (en minder leuks) gebeurt. Je zult merken dat het werkt en je plots hele zinnen of soms verhalen terugkrijgt die verrassend, zorgwekkend of ronduit hilarisch zijn.

30 andere manieren om te vragen ‘hoe was je dag?’:

1. Wat was het leukste en minst leuke dat er vandaag op school gebeurd is?

Deze vraag stellen wij altijd aan tafel tijdens het eten. Vaak komt er eenzelfde antwoord: ‘kaartjes ruilen’ (nr 1) of ‘met water spelen en vies worden’ (nr 2). Maar leuk is het wel!

2. Waarvoor heb jij je vinger opgestoken vandaag?

‘Om naar de wc te gaan’, ok en waarvoor nog meer?

3. Met welk meisje heb je vandaag gepraat?

Ik heb jongens en ze over meisjes laten praten of überhaupt de suggestie dat je met meisjes iets doet zet ze volkomen op slot. Niet cool! Afgelopen week moest ik van mijn au pair horen dat er wel een keertje ‘gesmooched’ is door mijn eerste (smoochen is kusjes geven). Ze zijn wel leuk, maar niemand mag ‘t weten.

4. Wat is de gaafste plek op school’?

In ons geval de ‘corner’ waar Panini kaartjes geruild worden.

5. Naast wie zat je vandaag op school en naast wie had je willen zitten?

‘Naast Mees. Naast Mees, hij is een van mijn beste vrienden.’

6. Om wie heb je het hardst moeten lachen vandaag en wat deed of zei ze/hij?

7. Met wie zou je een speeldate willen hebben die nog nooit eerder bij ons geweest is?

Met Ethan. Hij is nieuw in de klas.

8. Wie heb jij vandaag geholpen in de klas?

9. Als ik de juf zou vragen wat er goed ging vandaag wat zou ze zeggen?

‘Dat ik niet heb lopen dromen vandaag, mama.’ Ahh, de lieverd.

10. Vertel me eens één nieuw ding wat je vandaag geleerd hebt

‘Liar liar, pants on fire.’ Mijn zoontje spreekt nu engels maar komt echt met de leukste nieuwe zinnen en woorden thuis. Laatst was ik iets vergeten te doen voor mijn zoontje waarna ik met het meest boze gezicht ‘Pants on fire’ op me afgevuurd kreeg. Ik kon mijn lachen niet inhouden wat de boel alleen maar verergerde natuurlijk.

11. Waarvoor heb je vandaag een sticker gekregen? Of: wanneer kreeg je voor het laatst een sticker?

Dit zijn de momenten van trots omdat de juf ze beloond en een sticker als een hoog goed gezien wordt. Zo kwam ik erachter dat je een hele pief bent als je een robot sticker krijgt, want die zijn het grootste en coolst en alleen als je iets heeeeel goeds hebt gedaan.

12. Waar ben je vandaag boos om geworden?

13. Als er een ruimteschip iemand zou komen ontvoeren naar een onbekende planeet, wie zou dat zijn?

‘Echt?! David, omdat hij me vandaag schopte…’ Ok, die onthoud ik even.

14. Wat maakte je het meest blij?

‘Jou weer zien.’ Niet elke dag hoor, maar hij heeft het gezegd, een keertje.

15. Wat was saaaaiiii?

Meestal: ‘de hele dag mama, behalve de pauze…’

16. Waar besteed de juf te veel aandacht aan

‘Praten…’ zucht…

17. Waar zou de juf meer over mogen praten

‘Ruilen van Panini kaartjes, mama.’

18. Welk kindje in de klas heeft weinig vriendjes

19. Wie is de grootste grappenmaker in de klas?

‘Michael, die neemt vaak zijn goochelaarsspullen mee en dan tovert íe vanalles uit zijn hoed.’

20. Wie krijgt het meest op zijn kop van de juf in de klas? En waarom?

21. Stel dat jij morgen de juf was wat zou je dan gaan doen met de klas?

‘Op schoolreisje’ (zeker naar de Panini fabriek, hè lieverd?).

22. Naast wie zou je het liefst willen zitten komende periode? Noem een jongen en een meisje.


‘Naast Sofia omdat ze heel stoer is en van voetballen houdt.’

23. Welk boekje heeft de juf vandaag voorgelezen?

24. Wie had de leukste ‘show & tell’ meegenomen?

Op onze school is er elke vrijdag een moment waarop de kinderen vertellen over iets wat ze mee moeten nemen. Meestal met een thema. Een stuk speelgoed of iets dat te maken heeft met het weer…

25. Wie had er vandaag een time-out en waarom?

26. Wie was er niet zo lief tegen je vandaag?

27. Waar zou mama het meest trots op zijn geweest als ze in de klas in een hoekje had zitten toekijken?

28. Wat vond je vandaag oneerlijk?

Mijn 4-jarige: ‘Dat ik mijn Woody (De Sherif uit Toy Story) niet heb mogen laten zien aan mijn klas!

29. Wat vond je het moeilijkste dat je vandaag gedaan hebt?

30. Met wie had jij je lunchbox wel willen ruilen. Wat zat erin?

Op zich leuk om achter te komen wat je kind lekker vindt en eens een keer een leeg exemplaar terug te krijgen. Zo kwam ik erachter dat gedroogde mango lekker wordt gevonden. Naast de inhoud van het jongetje die altijd brownies meekrijgt… ja die ook.

Haha, doe jij dit? Mensen die tegen hun huisdier praten zijn volgens onderzoek intelligenter

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zaterdag het beste van Famme in je mailbox

Een goed begin van je weekend met de mooiste verhalen van Famme