Herinneringen ophalen met je peuter? Slim om te doen, volgens dit onderzoek
Misschien denk je niet zo snel aan herinneringen ophalen met je peuter. Vooral niet als je kleintje zelf nog niet echt kan praten. Toch is dit juist slim om te doen, blijkt uit onderzoek. Het zou namelijk een positief effect hebben op latere leeftijd.
Door positieve gesprekken te voeren met je peuter, bijvoorbeeld door het ophalen van leuke herinneringen, zal je kind op volwassen leeftijd makkelijker uit een dip kunnen komen. De meeste tieners zullen zo’n dip meemaken, vooral tijdens de overgang naar de puberleeftijd. Zelfkritiek komt om de hoek kijken en sommige tieners blijven hier lang in hangen. Dit kan zelfs ernstige psychische problemen veroorzaken als je kind er niet zelf uit kan komen.
Door kinderen al op heel jonge leeftijd te leren op een positieve manier te praten, blijven ze later minder hangen in depressies en angsten. Ook verwerken kinderen moeilijke levensgebeurtenissen makkelijker en kunnen ze goed praten over hun gevoelens.
Moeilijke gebeurtenissen positief verwerken
Het onderzoek werd gehouden onder 93 adolescenten (vijftien jaar) waarvan de moeder veertien jaar eerder al had deelgenomen toen de kinderen anderhalf jaar oud waren. De moeders werd toen gevraagd om op een positieve en gedetailleerde manier met hun peuters te praten over alledaagse herinneringen. Een controlegroep van moeders praatte gewoon met hun peuters zoals ze dat normaal ook zouden doen. Dit deden ze een jaar lang op deze manier.
De adolescenten van wie de moeder had deelgenomen aan de positieve manier van herinneringen ophalen, vertelden over nare gebeurtenissen in hun leven (zoals echtscheidingen van de ouders) en over het inzicht in hoe de ervaring hen als mens had gevormd. Ze bleken moeilijke levensgebeurtenissen een stuk positiever te verwerken en ook makkelijker te kunnen praten over hun welzijn, dan de controlegroep.
Herinneringen ophalen met je peuter doe je zo
Dat positief praten doe je door uitgebreid herinneringen terug te halen over alledaagse gebeurtenissen, zodra ze beginnen te praten. Bijvoorbeeld door de volgende tips en adviezen toe te passen:
- Kies herinneringen die je peuter leuk vindt. Vaak zijn dat de gebeurtenissen die je kind zelf ter spraken brengen. Bijvoorbeeld een bezoekje aan de kinderboerderij van de week ervoor.
- Stel wie, wat, waar en wanneer vragen aan je peuter. Dit leert je kind nadenken over details. Geef je peuter de tijd om antwoord te geven en stel eventueel de vraag nogmaals.
- Reageer positief op het antwoord dat je krijgt en ga wat dieper in op het antwoord. Wanneer je peuter het bijvoorbeeld over een lammetje heeft, kan je vragen wat hij of zij met het lammetje gedaan heeft.
- Reageert je peuter niet, stel dan de vraag nogmaals, maar met nieuwe informatie. Vraag bijvoorbeeld wat je peuter het lammetje gegeven heeft. En vul eventueel weer de vraag aan met extra info. Je vraagt dan bijvoorbeeld of je peuter de fles gegeven heeft aan het lammetje.
- Hou het gesprek leuk. Wanneer je kind de interesse in het gesprek verliest, kan je stoppen en een andere keer verder gaan. Naarmate je kind ouder wordt, kan je dezelfde technieken aanpassen met belangrijkere onderwerpen.
Door deze gesprekstechniek al vroeg te beoefenen met je peuter, ontwikkel je gezonde interacties met je kind en zal je peuter zelf ook meer gaan delen met je.