Lisa van den Akker
Lisa van den Akker Ouderschap 19 nov 2021
Leestijd: 3 minuten

Hana start een actie om lege schoentjes te vullen: ‘Ik weet zelf hoe het is om niks in je schoen te krijgen’

Voor veel van ons is het zo vanzelfsprekend: een gevulde schoen bij de schoorsteen en een zak cadeautjes op pakjesavond. Toch is dat niet voor alle kinderen in Nederland de realiteit. Want ook hier is armoede, en waarschijnlijk meer dan jij denkt. Maar liefst 1 op de 12 kinderen krijgt dit jaar namelijk niets van de Sint. Hana (28) startte daarom een actie: ‘elk kind verdient een gevulde schoen!

Hana groeide zelf op als kind van vluchtelingouders. Haar schoentje bleef als kind een keer leeg, zij dacht dat de paard van Sinterklaas haar huis niet kon vinden, omdat ze geen wortel bij de schoen mocht leggen. Iets dat haar tot op de dag van vandaag raakt. Ze schreeft er een aantal pakkende teksten over en zet ze zich nu in voor andere kinderen, zodat zij wél iets in hun schoentje zullen vinden dit jaar.

Hoe kwam je op het idee om deze actie te starten?

‘Ik weet uit ervaring hoe het is om niets in je schoen te vinden en ik gun daarom ieder kind een schoencadeautje. Heel veel mensen zijn zich er niet van bewust wat een rijkdom het is als je gewoon cadeautjes voor je kind kunt kopen. We leven in onze eigen bubbel en zien niet hoeveel armoede er is.

Ook kinderen van vluchtelingouders krijgen vaak niets in hun schoen. Die ouders kennen de taal en de tradities niet, ze weten niet wat Sinterklaas is. Bovendien komt het voor dat ze geen geld hebben voor cadeautjes. Ook die kinderen wil ik helpen.

Zelf ben ik ook werkzaam in de hulpverlening, dus vanuit dat perspectief ken ik de problematiek ook. Ik weet hoeveel gezinnen er worden geraakt door armoede. Toch verbaast het zelfs mij nog hoeveel berichtjes ik krijg van mensen die zich in zo’n situatie bevinden.’

Wat wil je met de actie bereiken?

‘Ik wil vooral veel meer bewustwording creëren rond Sinterklaas. Ik wil meer aandacht vragen voor de kloof tussen arm en rijk. Vooral ook als tegenhanger voor alle campagnes die gericht zijn op consumeren.

Mijn eerste doelstelling was 1000 euro inzamelen voor 40 gevulde schoentjes. Inmiddels zitten we dankzij de kracht van Instagram al boven de 20.000 euro dus het overstijgt al mijn dromen! Hoe meer gezinnen en kinderen we kunnen helpen, hoe beter.’

Wat gebeurt er met het geld?

‘Het geld gaat naar Kinderhulp, deze organisatie zet zich in voor kinderen die in armoede leven. Zij zorgen ervoor dat de gezinnen die hiervoor in aanmerking komen een cadeaubon krijgen van 25 euro. Hiermee kunnen ze dan Sinterklaascadeaus kopen voor hun kind.’

Wat betekent zo’n cadeaubon voor mensen?

‘Het betekent dat ze eindelijk een keer een cadeau kunnen geven aan hun kind. Ik heb zelf al meer dan 200 gezinnen blij mogen maken met zo’n cadeaubon. Mensen zijn vaak echt in schok dat ze dat hele bedrag mogen besteden aan een cadeau.

Een gezin is me altijd bij gebleven. Het was een vluchtelingen gezin maar die kinderen zaten al een jaar in Nederland op school toen ik in beeld kwam. Ze hadden dus al een Sinterklaas meegemaakt waarbij ze niets hadden gekregen. Dat tweede jaar heb ik ze geholpen en ben ik betrokken geweest bij die hele decembermaand. Ze kregen toen voor het eerst iets in hun schoen. Ze waren zo trots dat ze het cadeau mee naar school namen en zeiden: ‘Sinterklaas is ons dit jaar niet vergeten.’ Daar doe ik het voor.’

gevuldeschoen
Bron: yhana.nl

Wil je ook iets doneren aan de actie van Hana? Dat kan hier!

Dit artikel verscheen eerder op JM Ouders

15% meer ouders hebben tijdens lockdown geen geld voor de verjaardag van hun kind, Stichting Jarige Job helpt

Foutje gezien? Mail ons. Wij zijn je dankbaar.

Iedere zaterdag het beste van Famme in je mailbox

Een goed begin van je weekend met de mooiste verhalen van Famme