Deze tekenen kunnen erop wijzen dat je kind dyslexie heeft
Als je kind moeite heeft met lezen en schrijven, is het mogelijk dat hij of zij dyslexie heeft. Het hoeft echter niet pas aan het licht te komen bij lezen en schrijven, dat kan al veel eerder. Wij hebben voor je op een rijtje gezet waaraan je dyslexie bij kinderen kunt herkennen.
Natuurlijk uit dyslexie zich bij ieder kind op een andere manier, maar dit zijn volgens Understood – een Amerikaanse organisatie met een groot team van ouders, experts en onderzoekers op het gebied van opvoeding van kinderen – de belangrijkste kenmerken van een kind met dyslexie.
Kinderen in de kleuterklas (4 tot 6 jaar)
– Hebben moeite met praten
Kinderen hoeven vaak nog niet te lezen en schrijven als ze in groep 1 en 2 zitten, dus daar kun je de dyslexie niet meteen aan herkennen. Als je kind woorden vaak verkeerd uitspreekt, letters verplaatst of de lettergrepen door elkaar haalt, is dat een teken. Ook praten kinderen met dyslexie een stuk minder dan hun leeftijdsgenootjes en hebben ze een kleinere woordenschat.
– Vinden het moeilijk dingen bij naam te noemen
Vraag je om een lepel, komen ze meer dan eens met een vork aan, of andersom. Ook vinden kinderen met dyslexie het moeilijk om de letters van het alfabet te onthouden, net als de juiste naam voor cijfers en kleuren.
– Vinden rijmen moeilijk
Dyslectische kinderen hebben moeite met het herkennen van rijmpatronen. Bad, gat, mat is voor iemand zonder dyslexie logisch, maar voor een kind met heel lastig te herkennen.
LEES OOK: Nederlander bedenkt een briljant hulpmiddel voor voor kinderen met dyslexie
– Hebben moeite met het opvolgen van orders
Als je je dyslectische kind vraagt om zijn jas en tas te pakken is de kans groot dat hij alleen met zijn jas aankomt. Op school hebben dyslectische kinderen moeite met het onthouden van dagelijkse routines en moeten daar vaker aan herinnerd worden dan kinderen die geen dyslexie hebben.
Kinderen op de basisschool (6 tot 12 jaar)
– Hebben moeite met het uitspreken van woorden
Kinderen leren het alfabet uitspreken op de basisschool, maar kinderen met dyslexie doen er vaak wat langer over om de juiste klanken van de letters uit te spreken. Dit komt vaak naar voren als ze woorden moeten uitspreken die ze nog niet kennen. Hardop (voor)lezen vinden kinderen met dyslexie daarom vreselijk om te doen.
– Hebben geen of opvallend weinig interesse in boeken
Kinderen met dyslexie vinden lezen stom. Dit komt omdat deze bezigheid hen veel moeite kost en willen het daarom vermijden.
– Herinneren zich amper wat ze gelezen hebben
Omdat dyslectische kinderen veel moeite moeten doen om dingen te begrijpen, zijn ze vaak zo bezig met het goed begrijpen en uitspreken van de woorden en zinnen, dat hun hersenen niet registreren wat ze nu eigenlijk lezen. Verhaaltechnisch gezien dan.
– Halen de volgorde van letters door elkaar
Omdat de letters van woorden vaak ‘dansen’ voor de ogen van kinderen met dyslexie, schrijven ze de letters van een woord vaker dan eens in een andere volgorde zonder te zien dat ze dit doen. Ze schrijven het niet alleen zo, vaak lezen ze een woord ook op die manier. Het helpt om de woorden in lettergrepen te verdelen. Dit zorgt voor overzicht en maakt het lezen makkelijker.
Steeds meer kinderen hebben dyslexie – en dit is wat ze zien