Brancheorganisatie kinderopvang waarschuwt: ‘Laat kinderen gewoon spelen’
Door de coronacrisis zijn er veel kinderen die een leerachterstand hebben opgelopen. Een probleem dat de politiek graag wil oplossen. Daarom wordt er deze week in de Tweede Kamer gedebatteerd over het instellen van een curriculum met leerdoelen in de kinderopvang.
Geen goed idee, vindt directeur Emmeline Bijlsma van de Brancheorganisatie Kinderopvang. Zij vertelt in het NOS Radio 1 Journaal waarom ze tegen een dergelijk curriculum is.
Leren door te spelen
“Kinderen tot zes jaar leren door te spelen”, zegt Bijlsma. “Het kinderbrein is niet toe aan ‘schools leren’, ofwel informatie aanbieden en herhalen.” De Brancheorganisatie Kinderopvang vindt het dan ook geen goed idee om zulke jonge kinderen leerdoelen op te leggen. Kinderen tot zes jaar moeten kunnen spelen omdat het hen creatief en weerbaar maakt.
“Als kinderen spelen, leggen ze het fundament om later op school te kunnen presteren”, zegt Bijlsma. “Als we de zandbak als voorbeeld nemen, dan zie je dat kinderen het materiaal gaan ontdekken en structuren leren kennen. Dan gaan ze er taarten mee maken en als het instort, leren ze met tegenslag omgaan en oplossingen te zoeken.”
Samen spelen
Dat is niet het enige, want van spelen in de zandbak leren kinderen nog veel meer volgens Bijlsma. “Ze gaan samen met andere kinderen spelen in de zandbak, leren te luisteren naar anderen en af te stemmen. Dat zijn allemaal vaardigheden die je nodig hebt op school. Naar de leraar luisteren en je focussen.”
Aanstaande donderdag vindt het commissiedebat in de Tweede Kamer plaats. Verschillende politieke partijen hebben al aangekondigd dat ze dan pleiten vóór het instellen van leerdoelen in de kinderopvang om de leerachterstanden goed te maken. Er zou dan, net zoals er nu al is voor het basisonderwijs en voortgezet onderwijs, een curriculum worden opgesteld.
Een schoolse aanpak op de kinderopvang dus, zodat kinderen alvast woordjes en informatie op kunnen pikken. Maar Bijlsma is daar fel op tegen. “Er wordt door sommige partijen gesproken om leerdoelen voor de kinderopvang vast te stellen. Maar dan haal je precies de essentie van spel weg. Kinderen leren door plezier te hebben, niet door toetsing.””