Barbie komt met pop met syndroom van Down: ‘Dit is onbeschrijfelijk’
Tegenwoordig zijn er al veel meer soorten barbies dan vroeger het geval was met de standaard Barbie en Ken. Nu is er een nieuwe barbiepop op de markt: een barbiepop met het syndroom van Down. “Het feit dat er nu een Barbie is die op mij lijkt en waarmee ik me kan identificeren, is onbeschrijfelijk.”
De Amerikaanse speelgoedfabrikant breidt zijn poppenlijn uit met een Barbie met het syndroom van Down. Zo wil het merk nog meer kinderen aanspreken waar ze zichzelf of iemand uit hun omgeving in kunnen herkennen.
Barbiepop met het syndroom van Down
De barbiepop met het syndroom van Down is bedoeld om alle kinderen te inspireren. “Barbie is de meest diverse poppenlijn op de markt en speelt een belangrijke rol in de eerste ervaringen van een kind. We willen dan ook ons steentje bijdragen om de stigmatisering in de samenleving tegen te gaan”, vertelt Lisa McKnight, werkzaam bij de speelgoedfabrikant.
Ze vervolgt: “We willen alle kinderen de kans bieden om zichzelf te zien in Barbie en ze tegelijkertijd aanmoedigen om met poppen te spelen die niet op hen lijken. Spelen met een pop die uit een andere leefwereld komt, kan het kind meer begrip en een groter gevoel van empathie bijbrengen. En dat leidt tot een meer inclusieve samenleving waarin plek is voor iedereen.”
Samenwerking
De barbiepop moest precies op een levensecht persoon met het syndroom van Down lijken. Daarom werkte Barbie samen met de National Down Syndrome Society (NDSS). Die organisatie biedt steun aan mensen met het syndroom van Down en hun gezinnen en heeft van begin- tot eindproces meegeholpen. Dat merk je aan de lichaamsbouw van de pop, de kleding, de accessoires én de verpakking.
Kandi Pickard, directeur van NDSS, noemt het een “heuse opsteker” dat er nu een Barbipop met het syndroom van Down bestaat. “Nu kunnen alle kinderen met het syndroom van Down voor het eerst spelen met een Barbiepop die op hen lijkt. Het is een speciaal moment en een enorme stap voorwaarts in de richting van een inclusieve wereld.”
Nederlands model Enya
Ook Enya, Nederlandse model en influencer met het syndroom van Down, is enthousiast. “Als kind was Barbie een groot deel van mijn jeugd en die van mijn zus, dus het feit dat er nu een Barbie is die op mij lijkt en waarmee ik me kan identificeren, is onbeschrijfelijk.”
“Het is zo belangrijk dat kinderen zich al op jonge leeftijd bewust worden van diversiteit en inclusie en dat ze zien dat er niet één ideaalbeeld bestaat”, vertelt Enya. “Dat jij, ik en iedereen erbij hoort, dat we allemaal mooi zijn en dat het syndroom van Down deel uitmaakt van ons, de maatschappij en de wereld.”