Onderzoek: baby’s hebben meer verbeeldingskracht dan we denken
Baby’s: ze zijn zo schattig en lief, het liefst knuffelen we ze de hele dag door. Ook al zijn ze te klein om te begrijpen wat er gebeurt en herkennen ze nog amper iets in hun leven. Of toch wel? Onderzoek toont aan dat baby’s meer verbeeldingskracht hebben dan we misschien denken.
Dat blijkt uit onderzoek van Central European University in Wenen. Het onderzoek toont aan dat baby’s vanaf dat ze 14 maanden oud zijn verschillende alternatieven kunnen overwegen wanneer ze een voorwerp te zien krijgen dat niet meteen duidelijk herkenbaar is en ook meerdere interpretaties open laat.
Verbeeldingskracht al vroeg aanwezig
Hoe de onderzoekers hier achter kwamen? De pupil-diameter van baby’s gaf antwoorden. Hieruit bleek dat wanneer baby’s in aanraking komen met situaties die overeenkomen met meerdere mogelijke identiteiten, de mentale inspanning verhoogd werd. Dit betekent dat de basis van onze verbeeldingskracht en het na kunnen denken over alternatieve mogelijkheden al heel vroeg aanwezig is, zelfs voordat baby’s kunnen praten.
Video-animaties met verschillende objecten
Aan het onderzoek deden baby’s van 10 maanden en van 14 maanden mee. De onderzoekers lieten hen oude video-animaties zien, waarbij er steeds drie verschillende objecten achter twee schermen bewogen. Dat waren een pop, een speelgoedolifant en een bal. Deze drie voorwerpen hadden steeds één ding gemeen: het bovenste deel zag er hetzelfde uit.
Wanneer ze een object op het scherm lieten zien, maar die gedeeltelijk afsloten (zodat alleen de bovenste helft zichtbaar was), kwam het object overeen met meerdere mogelijke identiteiten. Hoewel het object in sommige scenario’s slechts overeen kwam met één mogelijkheid (bijvoorbeeld de olifant), kwam het voorwerp in sommige andere gevallen overeen met twee mogelijkheden (bijvoorbeeld de pop of de bal).
Uit dit onderzoek bleek dat de pupillen van de baby’s wijder werden wanneer ze naar een scenario keken die meerdere mogelijkheden openliet dan wanneer het object als ondubbelzinnig kon worden gezien. Deze uitkomst versterkt ook de aanname dat jonge kinderen zelf mentaal verschillende alternatieve mogelijkheden in kaart kunnen brengen als reactie op onduidelijke omstandigheden.
Etentje in een restaurant
Het voorstellen en vergelijken van verschillende, mogelijke scenario’s blijft je leven lang een belangrijke rol spelen. Neem als voorbeeld een etentje in een restaurant. Bij het bekijken van het menu vergelijken we de verschillende alternatieven die we hebben. Hebben we zin in vis of vlees? Ook denken we na over mogelijke verwachtingen van het eten, de hypothesen. Is de vis of het vlees een specialiteit van het restaurant? En daarnaast spelen we verschillende scenario’s uit. Als de rauwe vis dé specialiteit van het restaurant is, zullen de meeste mensen hier voor sushi kiezen.
Het overwegen van verschillende mogelijkheden is dan ook belangrijk om je goed voor te bereiden op toekomstige gebeurtenissen die kunnen plaatsvinden. Het feit dat je kind dat al leert wanneer hij een baby is, is een fijne gedachte.
Lachen, gieren, brullen: baby’s ontwikkelen gevoel voor humor vanaf 1 maand oud