4 dingen die je kan doen wanneer je ruzie hebt met een collega
We spenderen veel uren op ons werk en dus met onze collega’s. Met de één botert het beter als met de ander, en soms treden er zelfs ruzies of conflicten op. Het gebeurt vaak genoeg, dus wat is er fijner dan het voorkomen?
Je wil de volgende dag weer fijn naar je werk kunnen en je niet bezwaard voelen door problemen met een collega. Er zijn 4 dingen die je kan doen om het conflict op te lossen en de situatie te verbeteren:
1. Erkenning
Waar komt het conflict vandaan? Wat is de oorzaak van deze gebeurtenis? Stel jezelf deze vragen en ga dus eerst bij jezelf te rade voordat je jouw collega aanspreekt. Het conflict heeft een bepaalde aanleiding, er is iets gezegd door iemand of er is iets gedaan. Weten waar iets vandaan komt is stap één. Daarna kan je gaan nadenken over de aanpak van dit probleem.
2. Gesprek tijdstip
Je hebt nu helder op een rijtje wat er is misgegaan. Een gebruik tussen jullie is de volgende stap. Nodig jouw collega uit voor dit gesprek, dat is beter dan hem of haar overvallen. Zo kunnen jullie allebei nog even nadenken over hoe en wat jullie willen zeggen. Laat doorschemeren dat dit gesprek dient om jullie eerdere miscommunicatie op te helderen.
LEES OOK: 4 waarschuwingen waaruit blijkt dat jouw huwelijk aandacht nodig heeft
3. Zelfreflectie
We denken vaak alleen maar vanuit onszelf. Maar daarentegen heeft jouw collega waarschijnlijk een heel ander beeld. Sta hiervoor open. Wanneer je krampachtig vasthoudt aan jouw idee bestaat er een kans dat jullie er niet uitkomen. Luister naar elkaar en dus ook goed naar wat jouw collega te zeggen heeft. Bied je excuses aan wanneer dit nodig is, we maken uiteraard allemaal wel eens fouten.
4. Vergeven
Wees niet bang om je excuses aan te bieden. Nogmaals: fouten maken we allemaal. De oplossing hiervoor is communicatie en dat kunnen we allemaal. Wees daarentegen ook niet te lang boos op de collega. Dit is zonde van de sfeer, zonde van jouw energie en ook van jullie werkprestaties. En het gaat vaak nergens over, dus schud elkaar de hand en ga weer positief en professioneel verder.